Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Scooter kost gemiddeld euro 125 per maand
De jaarlijkse kosten van euro 1.300 per jaar, vermeerderd met de afschrijving van de aanschafkosten van euro 180 per jaar, betekenen een uitgave van in totaal euro 1.500 per jaar. Ofwel euro 125 per maand.
Voor brommers en snorfietsen die niet harder kunnen dan 45 km per uur hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Onderhoud: Koop je een nieuwe scooter dan loop je de eerste paar duizend kilometer tegen weinig onderhoudskosten aan. Bij de 1000 kilometer is de eerste keer dat je terugkomt en betaal je alleen de olie, dat is €12 en de rest is van onze kant. Daarna bij 3000 kilometer zit je tussen de €110 a €130.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
De kosten per liter zijn nu 1,69 euro. Een tank kost je dan gemiddeld ongeveer 11 euro. Elke kilometer kost je uiteindelijk 'slechts' 4 cent.
Als je rekent dat er bij de gemiddelde scooter zo'n 6 tot 8 liter brandstof in de tank gaat dan kost je een volle tank met de huidige brandstofprijzen al snel zo'n 12 tot 15 euro.
Een WA-pakket kost je gemiddeld €20,- per maand bij een gloednieuwe scooter. Een WA+ pakket kost ongeveer €30,- per maand. Bij een All Risk-verzekering betaal je al snel €50,- euro in de maand. De prijs van een scooterverzekering hangt af van meerdere factoren.
Wanneer je een scooter nieuw hebt gekocht kan volledig casco interessant zijn. maar daar betaal je wel al snel tussen de 30 en 40 euro per maand voor. Beperkt casco, waarbij alleen aanrijdingen en vandalisme niet zijn meeverzekerd, kost ongeveer de helft daarvan.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Op uw brommer of scooter moet goede verlichting en reflectoren zitten. Als u in het donker rijdt, moeten het voorlicht en het achterlicht op uw brommer of scooter aan zijn. Dit geldt ook bij slecht zicht.
De keuze tussen een nieuwe scooter of een tweedehandse is meestal afhankelijk van je budget. Een nieuwe scooter koop je vanaf ongeveer 1.750 euro. Is dat net wat teveel? Dan kun je voor 1.000 euro een goede gebruikte scooter vinden.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Bij een benzinescooter die 250 kilometer kan rijden op een volle tank, kost tanken zo'n 4 cent per kilometer. Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Vespa kopen
Wellicht is het merk wat duurder dan sommige concurrenten, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt met het rijcomfort, het design en de kwaliteit van de onderdelen. Binnen de Vespa reeks is de Vespa Sprint enorm gewild.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
Als eigenaar van een scooter heb je in ieder geval een WA-verzekering nodig. Die is verplicht door de Nederlandse wet. Mocht er een ongeluk gebeuren, dan ben je met een WA-verzekering in ieder geval verzekerd voor de schade die je veroorzaakt bij de tegenpartij.
Bij het overschrijven op uw naam moet u wel een legitimatie tonen, maar dat hoeft niet het rijbewijs te zijn. Ook met een ID-kaart of een paspoort kunt u zich legitimeren. Op het moment de scooter op uw naam komt, moet de scooter ook verzekerd zijn tegen de wettelijke aansprakelijkheid.
Ja, ook als uw zoon of dochter erop rijdt, blijft de scooterverzekering van kracht. Is er schade en staat uw kind niet op de polis vermeld als bestuurder? Dan geldt er een extra eigen risico van € 1.000,-. Geef daarom de naam van uw kind op als de bestuurder van de scooter, want dan geldt dit eigen risico niet.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
De scooter zal slechter gaan starten en inhouden, het verbruik wordt hoger en uiteindelijk kan de scooter zelfs weigeren te starten. Om dit te voorkomen kan het beste brandstof met een hoger octaangetal getankt worden. Euro 98 is de beste optie.
Heb je tijdens het tanken van je scooter toch per ongeluk diesel gekozen? Zorg er dan voor dat je de motor niet start. Breng de scooter langs bij een monteur, deze kan de diesel eruit laten lopen. Zo voorkom je dat diesel zich door je benzine scooter heen verspreidt.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).