Grotere intercooler monteren voor meer vermogen! Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van.
Aan de andere kant zorgt het upgraden van de intercooler ervoor dat de door de turbocompressor gecomprimeerde lucht aanzienlijk wordt afgekoeld. Dit leidt tot een hoger zuurstofgehalte in de geleverde lucht en dus tot een toename van het motorvermogen.
Een intercooler kan nooit te groot zijn. Dat is misschien niet helemaal waar omdat er drukverlies op kan treden als de gecomprimeerde lucht te veel ruimte krijgt en weer gaat uitzetten.
Nut intercooler
Het gevolg van een actieve turbo is echter dat de inlaatluchttemperatuur toeneemt, waardoor de vullingsgraad afneemt en tegelijkertijd het motorvermogen daalt. De intercooler zorgt er voor dat de luchttemperatuur van de turbo afkoelt van 130°C tot 60°C.
De temperatuur van de lucht die in de motor verbrand moet worden kan oplopen tot wel 150 graden Celsius. De intercooler zorgt ervoor dat deze lucht wordt afgekoeld. De intercooler is in de meeste gevallen geplaatst in de voorbumper en wordt dus door de rijwind gekoeld.
Jensen: "Een defecte of lekkende intercooler is te herkennen aan de volgende punten: Een merkbare vermindering van het motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik en/of extreme rook uit de uitlaat. Als de druk in het turbosysteem onjuist is bevat het lucht-brandstofmengsel onvoldoende zuurstof.
Bij een grotere toerentallen wordt de lucht aan de motor geleverd door een grotere turbo. De turbo die wat groter is heeft een groter turbogat, omdat deze meer behoefte heeft aan lucht. Echter, wordt dit het turbogat opgeheven door de kleine turbo.
Deze lucht kan erg warm worden, tot wel 150 graden Celsius. De temperatuursverhoging komt door de compressie (het samenpersen) van de lucht.
De kosten voor een nieuwe inlaatluchtkoeler beginnen bij ongeveer 100 euro; afhankelijk van fabrikant en model kan dit tot enkele honderden euro's oplopen.
Over het algemeen kan een mobiele airconditioner de temperatuur in een kamer met gemiddelde isolatie en grootte met ongeveer 4°C tot 8°C verlagen. Dit kan echter variëren afhankelijk van factoren zoals de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid en de isolatie van de kamer.
Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Wanneer u meer vermogen of extra trekkracht wenst, kiest voor Power-chiptuning. Door aanpassing van de parameters in de ECU van de auto beschikt uw auto of bedrijfswagen na de tuning over meer vermogen en trekkracht.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
Antwoord van Jos. U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen. Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Gemiddeld kun je rekenen op een prijs tussen de 1500 en 3500 euro voor het laten inbouwen van een turbo. Houd er rekening mee dat er ook extra kosten kunnen zijn voor het aanpassen van andere onderdelen van de auto om de turbo goed te laten werken.
De oude en beschadigde slang moet gewoon worden losgeschroefd en uit zijn klemmen gehaald, waarna de nieuwe slang wordt aangebracht. De kosten voor dit vervangingsonderdeel beginnen afhankelijk van fabrikant en kwaliteit bij tien tot twintig euro; hoogwaardige modellen kosten 40 euro of meer.
Rijwind zorgt voor koeling
Naast intercoolers die met koude lucht werken, zijn er ook watergekoelde intercoolers. Sommige auto's hebben ook twee intercoolers. Dit zie je vaak bij krachtige auto's met grotere turbo's. De intercooler wordt vaak dicht achter de voorbumper geplaatst, zodat er veel koude lucht instroomt.
Bij een direct gekoelde motor moet de temperatuur onder de 65 graden blijven om geen ketelsteenafzetting te krijgen. Als je dus een direct gekoelde motor hebt zit je goed.
interkoeler? Wat is dat klopt het? Dit is een element dat in het inlaatsysteem van een supercharged motor wordt geplaatst om de temperatuur van de inlaatlucht te verlagen. Hierdoor wordt koude en dichte lucht naar de verbrandingskamer gevoerd, wat de efficiëntie en prestaties van het voertuig verbetert.
Een wastegate is een klep in de uitlaat van een motor met turbolader, deze klep overbrugt de turbolader en voorkomt dat de turbo te veel druk opbouwt als de motor hoger in toeren komt of zwaarder belast wordt.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect.