Kleppen in een verbrandingsmotor zorgen voor het inlaten van het brandstof/luchtmengsel, of de lucht (bij dieselmotoren) en het afvoeren van verbrandingsgassen uit de cilinders.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Meestal is een monteur een a twee uur bezig. Een monteur kost 55 tot 125 euro per uur. Ga je naar de dealer om de kleppen te stellen dan kun je rekenen op 150 tot 175 euro per uur.
De klepspeling wordt gemeten met een zogenaamd “voelermaatje“. Op het voelermaatje zitten diverse maten met metalen strips, met elk een waarde van 0,05mm dikker dan de ander. Door een aantal strips tussen de nokkenas en de klep te schuiven, kan gecontroleerd worden hoeveel speling er aanwezig is.
Wanneer dit nodig is, is afhankelijk van het merk en het type motor. Ter illustratie zijn er modellen waarbij de klepspeling elke 10.000 km gecontroleerd moet worden, maar er zijn er ook modellen waarbij de klepspeling pas bij 24.000 km of zelfs 40.000 km voor het eerst gecontroleerd hoeft te worden.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
Kleppen stellen is voor een kenner denk 5 minuutjes werk.
De motor van een auto 'ademt' via de cilinders. Vroeger beschikten motoren over twee kleppen per cilinder: één inlaatklep en één uitlaatklep. Om voor een betere toevoer van brandstof en een betere afvoer van uitlaatgassen te zorgen, beschikken de meeste motoren tegenwoordig over vier kleppen per cilinder.
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
Een klepveer is een veer die wordt gebruikt om een klep van een verbrandingsmotor te sluiten.
In oudere motoren heeft iedere cilinder één inlaat- en één uitlaatklep, bij moderne motoren zijn er meestal twee inlaatkleppen en twee uitlaatkleppen per cilinder. Cilinderkoppen van oudere motoren waren vaak van hard gietijzer, moderne motoren hebben doorgaans koppen van het zachtere aluminium.
Een klepschotel die oververhit raakt, verbrandt op den duur.
Klepspeling is erg belangrijk voor een motor omdat die ervoor zorgt dat de klep helemaal terug sluit nadat ie aangestoten is door de tuimelaar of nok, en dat ook wanneer de kleppen en de nokken een klein beetje uitzetten doordat ze opwarmen wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt.
Zwevend' betekent: in de lucht hangend. Wat doet het? - een stelsel van twee tegengesteld gewonden klepveren. Als er sprake is van zwevende kleppen, staan er kleppen halfopen als ze gesloten zouden moeten zijn.
Bij een vergelijkbaar vermogen moet je de 16v motor dus meer op toeren rijden dan een 8v, maar in de praktijk heeft een 16v motor vaak meer vermogen dan een 8v.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Hydraulische klepstoters drukken door de aanwezige oliedruk de klepstoters zonder tussenkomst van andere onderdelen direct op de kleppen. Door de doorlaat van de kleppen wisselt deze druk waardoor de afstand bij het openen van de in en uitlaatkleppen aangepast word.
Tuimelen. Als een cylinder in zijn slagen tussen de uitlaat en de inlaat slag in zit, herken je dat door, als je de krukas langzaam ronddraait, de ene klep dichtgaat (uitlaatklep) en precies op het moment dat ie dicht is, de andere klep van deze cylinder (de inlaatklep) opengaat. Dat moment wordt "tuimelen" genoemd.
Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan.
Klepjes verbranden ten gevolge van olielekkage naar de verbrandingsruimte (( de ruimte boven de zuigers)). Hierdoor ontstaat grafietafzetting op meestal de uitlaatklep (en) waardoor deze na verloop van het proces niet meer goed afdicht(en) en derhalve in/verbranden.
Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass. Hierdoor wordt de uitlaat aanzienlijk luider met een druk op de knop.
De uitlaatklep opent 40° voor het ODP en sluit 10° na het BDP en heeft dus een openingsduur van 40 + 180 + 10 = 230°. De klepoverlap bedraagt 35°. De extra openingstijd van de kleppen noemt men "vooropening" en "nasluiting".