Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
De voordelen van diesel
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Dieselbestelauto's. De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Diesel auto's stoten minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine auto's en zijn dus beter voor het milieu en de ozonlaag (opwarming van de aarde). Dieselauto's stoten wel meer fijnstof uit, al verschilt dit ook erg van de omstandigheden zoals de buitentemperatuur.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Let op: Overweegt u een nieuwe dieselauto aan te schaffen? Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in.
Vanaf 2025 wordt het voor dieselrijders lastiger om met hun trouwe vierwieler de weg op te gaan. Er is nog geen sprake van een dieselverbod, maar de overheid doet er alles aan om deze auto's te weren. Dat komt omdat diesels - in verhouding tot andere brandstofsoorten - veel meer CO2 uitstoten.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen.
Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt. Vanaf September 2019 worden ook Euro 5 diesels geweerd.
Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 worden diesels fiscaal steeds minder interessant. Reden te meer om vanaf dan de stap naar elektrisch te overwegen.
Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja. Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen.
De nadelen van een dieselauto:
Een dieselmotor stoot bijvoorbeeld meer fijnstof en stikstofoxiden uit, waardoor je in telkens meer Nederlandse, maar ook Duitse steden niet meer mag rijden. Dit is dan ook direct de reden dat je meer wegenbelasting betaalt met een dieselauto.
Een aangepaste kalender voor elk voertuig
Voor personenwagens en lichte bestelwagens is het einde van de dieselmotoren gepland voor 2030. Personenwagens met benzine-, LPG- en CNG-motoren mogen de LEZ nog binnen tot 2035.
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).
In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine. Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor.
Wanneer je op onderhoud moet, zal je bij een diesel vaak wat meer moeten betalen. De logische reden hierachter is dat in een dieselmotor meer fragiele en ingewikkelde onderdelen, zoals een roetfilter, zitten die duur zijn om te laten vervangen.
Ben je een echte asfaltvreter en rijd je dus veel kilometers per jaar?Dan is een diesel waarschijnlijk verstandiger dan een benzineauto. De brandstofprijs van diesel is veel lager dan die van benzine. Een simpele rekensom leert je dat je dus goedkoper rijdt.
Heb je een dieselvoertuig met euronorm 4 of IV? Dan kan je nog tot en met 31/12/2025 de lage-emissiezone inrijden met een tijdelijke toelating tegen het gewoon tarief. Wie in de LEZ woont en recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg, kan de LEZ nog inrijden tegen een verlaagd tarief.
Nu is bekend geworden dat de verlaging definitief teruggedraaid zal worden. Met de verhoging per 1 juli 2023 zal de accijns op benzine hiermee rond de EUR 14 cent per liter duurder worden. Ten aanzien van diesel en LPG zal deze verhoging respectievelijk rond de EUR 10 cent en EUR 6 cent bedragen.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Het opvallend hoge wegenbelastingtarief voor dieselauto's heeft alles te maken met slechts twee van deze vier factoren namelijk: De mate van milieuvervuiling (qua brandstoftype, filtersystemen e.a.)Het hogere gemiddelde gewicht van de diesel auto (vanwege de zware dieselmotor)