Als u wel warm water, maar geen verwarming heeft, kijk dan eerst of uw kamerthermostaat aan staat. Als het display zichtbaar is, staat de thermostaat aan. Zo niet, dan kan het zijn dat de batterijen moeten worden vervangen. Raadpleeg de handleiding van uw kamerthermostaat.
Als de radiatoren op de bovenverdieping niet warm worden, maar beneden wel, dan moet je waarschijnlijk de radiatoren ontluchten. Als dit niet werkt, is het verstandig om de waterdruk van je CV ketel te controleren. Als de waterdruk te laag is, moet je de CV ketel bijvullen.
Kijk of de temperatuurmeter van uw auto snel in de gevarenzone komt en zet vervolgens de motor af. Open de motorkap en raak de bovenste en onderste radiateurslangen enkele seconden voorzichtig aan. Beide moeten erg warm zijn, zo niet, dan is de thermostaat waarschijnlijk defect.
Vaak is de storing te verhelpen door het ontluchten van uw cv of het bijvullen van de cv-installatie. Kunt u de storing niet zelf verhelpen of vermoedt u dat uw ketel of een onderdeel daarvan kapot is, neem dan contact op met een installateur. Deze erkende vakmensen kunnen het probleem snel identificeren en oplossen.
Ecostand in plaats van comfortstand
Een installateur stelt een cv-ketel vaak zonder te vragen in op de comfortstand. Dan houdt de ketel de warmtewisselaar warm, om op elk moment warm water te kunnen leveren. Je kunt energie en geld besparen door de ecostand in te stellen.
Nieuwere ketels beschikken over een comfort programma waarbij de ketel alvast de wisselaar voor het sanitaire tapwater op temperatuur brengt, zodat er sneller warm water beschikbaar is. Indien deze modus op 'altijd aan' staat zal de ketel ook midden in de nacht aan slaan om deze wisselaar alvast voor te verwarmen.
U herkent een defect aan de warmtewisselaar aan een abnormale hoeveelheid condens uit het rookgaskanaal. Met een goed onderhouden cv-ketel heeft u minder kans op storingen en werkt de ketel beter. Zo voorkomt u problemen met garantie op de ketel en op de onderdelen.
Led A groen: de ketelmodule is actief. Led B knippert oranje: de ketelmodule zoekt verbinding met het scherm van boxx. Led B groen: er is een goede verbinding tussen de ketelmodule en het scherm van boxx. Led B rood: installatiefout.
Radiatoren die niet meer goed warm worden, water dat niet opwarmt, een lek in de boiler of zelfs een complete blokkering van het apparaat… Als dat vaker en vaker voorkomt, wordt het hoog tijd om je cv-ketel te vervangen.
De meeste cv-ketels hebben daarom een resetknop die vaak voor- of onderaan het toestel te vinden zijn. Het kan ook zijn dat de resetknop achter een klepje zit. Bij de knop staat vaak het woord 'reset', een sterretje of de letter R. Hou de resetknop zo'n 5 seconden in en je cv-ketel start opnieuw op.
De meeste cv-ketels hebben zelfs een zomerstand die aangezet kan worden. Op die manier wordt het cv-gedeelte van de ketel uitgezet maar blijft de warm tapwater voorziening wel aan.
Je kunt de knop gebruiken om de verwarming warmer en kouder zetten of helemaal uit. Is de thermostaatknop kapot, dan kan het zijn dat de verwarming steeds te warm, te koud of zelfs helemaal uit staat.
Waterval geluiden of geborrel in de radiatoren betekenen doorgaans dat er luchtbellen in uw cv-installatie zitten. Dit zorgt ervoor dat uw verwarming niet goed meer opwarmt en dat is erg energieverspillend. In het geval van borrelende geluiden in uw radiatoren kunt u het beste uw verwarming ontluchten.
Naast dat het vervelende geluiden kan opleveren is het ook zonde van de energie, want door de luchtbellen kan uw cv-systeem haar warmte niet goed kwijt. Om er zeker van te zijn dat uw waterdruk op orde is, kunt u het beste zowel voor als nadat u uw verwarming ontlucht uw cv-ketel bijvullen.
Het is afhankelijk van verschillende factoren, maar in het algemeen is het aanbevolen om een CV-ketel niet langer dan een dag uit te schakelen.
Gemiddeld genomen gaat een moderne cv-ketel tegenwoordig 12 tot 15 jaar mee. Uit onderzoek van de consumentenbond bleek dat minder dan 10% korter dan 10 jaar meegaat. Van alle ondervraagden ging bij ongeveer 50% de cv-ketel 15 jaar of langer mee.
Resetten zorgt ervoor dat uw ketel opnieuw opstart. Voor elke stap bij het opstarten van de ketel wordt er automatisch een diagnose gedaan om te controleren of bepaalde onderdelen nog goed functioneren.
U kunt uw toestel resetten met de resetknop. Op deze knop staat vaak een R of een sterretje. Soms staat er “RESET” bij. De meeste resetknoppen zitten vooraan het toestel, aan de onderkant.
Je kunt de waterdruk van je cv-ketel eenvoudig controleren op de meter aan of naast de ketel. Die moet een waarde aangeven tussen 1,5 en 2 bar. Bij een lagere druk dan 1,5 bar kan de cv-installatie het water niet goed rondpompen. Bij minder dan 1 bar kan de pomp zelfs kapotgaan.
De minimale druk van de cv-ketel ligt tussen rond de 1 bar.De maximale druk van de cv-ketel kan tot 2 baar opgevoerd worden. Hoger of lager raden wij af. Wanneer de druk boven de 2 bar ligt dan kan dit schadelijk zijn voor het expansievat.
Om te controleren of je expansievat ook daadwerkelijk stuk is, klop je met een hard voorwerp op de bovenkant en op de onderkant van het expansievat. Hoor je twee keer hetzelfde geluid?Dan is het drukvat geheel gevuld met water.Het membraan is dan kapot.
De kosten voor het aanschaffen en installeren van een nieuwe warmtewisselaar zijn niet voor ieder type cv-ketel hetzelfde. In de meeste gevallen moet u denken aan een bedrag tussen € 300 en € 600. Of zo'n investering nog de moeite waard is, hangt natuurlijk af van de leeftijd en conditie van de ketel.
Kostprijs warmtewisselaar
Elektrische warmtewisselaars zijn over het algemeen het goedkoopst. De prijzen hiervan beginnen bij zo'n €250 en lopen tot ongeveer €800. Warmtewisselaars voor aansluiting op een warmtebron kosten tussen €600 en €1700.